Jak název vůbec nenapovídá, budeme se bavit o splatnosti faktur. O splatnosti faktur a o tom, jak si říct o svoje peníze.

Když jsme měli ve firmě splatnost 14 dní, zákazníci zpravidla platili po měsíci. Když jsme měli splatnost 10 dní, zákazníci platili po 14 dnech až 3 týdnech. Když máme týden, zákazníci platí cca po 14 dnech. Když jsem kdysi ještě jako OSVČ nastavil jedné firmě splatnost na 30 dní, platili zhruba po 60 dnech a ještě po mnoha upomínkách. Čím delší splatnost, tím spíše na fakturu někdo zapomněl a tím déle byla uhrazena. A když spolupracujete s korporáty a nejlépe s těmi, které mají v ČR pouze pobočky a o vaší proplacené faktuře rozhoduje někdo v zahraničí, potom je ta splatnost zase o kus delší.

Ono to vůbec není o splatnosti, ale o tom, že když je někdo hovado, tak si s tím prostě vůbec žádnou starost nedělá a je mu jedno, jakou splatnost kde nastavíte. Prostě platí až po 1. urgenci a je jedno, kdy přijde. A opět čím větší firma s větším cashflow to je, tím méně chápe, že vy takové cashflow nemáte a když vyplatíte mzdy, zaplatíte kancelář a ve vystavených fakturách čekajících na úhradu máte 250 000 Kč, nezbývá vám moc na další provozní náklady od internetu po účetní. Jelikož nejsme vymáhací společnost, ale IT firma, nechci se absolutně vůbec zabývat tím, že budu řešit, kdo nebo proč se rozhodl nám za naši práci nezaplatit včas a proto máme nastavené roboty, kteří hlídají příchozí platby na účtu, párují je s vystavenými fakturami a když je nějaká faktura po splatnosti, dovolí si zdvořile zákazníka upozornit na to, že má fakturu po splatnosti. Záměrně píšu, že zdvořile, protože pokud bych to měl vyřizovat já sám osobně a trávit tím čas v práci nebo po práci, už by to tolik zdvořilé nebylo. Ale tady stejně vůbec nezáleží na tom, jak zdvořile si o peníze řeknete, ale jak na to zareaguje protistrana:

Neděle, 2.4.2023, 17:56

Dobrý den,
Vaše faktura byla uhrazena v pátek viz přiložené potvrzení.

Prosím o vypnutí upomínkového systému viz níže.
Považuji tento způsob komunikace za velmi kontroverzní, vezmu-li v úvahu objem financí uhrazený Vám jen za poslední rok naší stranou ( téměř 1/2 mil CZK ).
Dále bych si dovolil doporučit vystavovat faktury na standardní délku 14 dní, kratší délky splatnosti nezaručí její dřívější úhradu. Jistě pochopíte, že máme, ostatně tak jako Vy, nastaven firemní proces ohledně úhrad, a to jednou týdně, a pokud vystavíte fa na 7 dní, je prakticky jisté, že fa nestihne projít kontrolním a účetním kolečkem v 7 dnech.

Velmi děkuji za pochopení, přeji příjemný zbytek neděle a mnoho spokojených klientů.

Tak samozřejmě všichni víme, že velikost jejich firmy jsou 2 zaměstnanci na HPP a zbytek živnostníci a brigádníci, tudíž nevím, o jakém kolečku pan finanční ředitel mluví, když je členem velmi úzkého vedení. Cena byla také schválena předem před zahájením práce na konkrétním projektu a potvrzení o funkčnosti dodaného řešení od zadavatele jsme dostali spolu se souhlasem vystavit fakturu, takže opět nevím, o jakém schvalovacím procesu pan finanční ředitel mluví. Obchodní podmínky včetně 7denní splatnosti faktur, které máme veřejně na webu, máme také odsouhlasené, takže už vůbec nechápu, o čem to tady sakra pan finanční ředitel do prdele mluví. Ale hlavně nechápu, proč má takový člověk tendenci poučovat mě o tom, jakou máme mít splatnost na fakturách, když i větší firmy našich zákazníků nemají s touto splatností vůbec žádný problém. Navíc v době, kdy si plně vyhrazujeme právo nechat si za práci platit předem právě proto, abychom předešli podobným zbytečným diskuzím na téma faktury, kdy je potom reakce protistrany většinou plná argumentačních faulů, jako tato.

Zmíněných půl milionu je fajn. Ale když vezmeme v potaz, že se prakticky žádné ze zadání neobešlo bez komplikací; bez pozdě zaslaných podkladů, abychom vůbec mohli začít v klidu a včas pracovat; bez dalších změn na poslední chvíli a když také vezmeme v potaz, že jsme si toho půl milionu skutečně do poslední Koruny poctivě odpracovali a odevzdali výstupy, potom nechápu, proč vůbec takovou informaci zmiňovat, nebo se na ni odvolávat. Nebo je podle této logiky v pořádku nezaplatit včas, protože už u nás utratili půl milionu za uplynulý rok? Takže nemusím zaplatit nájem včas a na urgence reagovat podrážděně, protože jsem za uplynulý rok zaplatil už půl milionu?

Na jednom se s panem finančním ředitelem ale rozhodně shodneme. Považujeme tento způsob komunikace za velmi kontroverzní :D.